Reaganhoz intézett petíciót a 80-as évek végén a katamaránok uralma Sverdlovskból Barcelonába,

Egy másik résztvevő a kampány, Oleg Laptev, most dolgozik a MOE, továbbra is megy a katamaránok, tervez új modellek kedvenc utakon, és tanítja a kezdők, hogy felszámolja a zuhatag az Ural folyó. És mégis - örömmel emlékeztet a múltbeli kalandokra.

- Azokban a napokban nehéz volt külföldre szállni, különösen nekünk, a Kalinin-erőmű munkatársainak - mondta Oleg Laptev az E1.RU-nak. "Ezért felszólítottunk a Kommunista Pártra, és javaslatot tettünk egy ilyen projektre: minden kommunista városban a gyűlések útján olvassuk fel a fellebbezésünket, gyűjtsük alá a békét. El akarták hozni a petíciót Amerikába Reagannak. A kommunisták érdeklődtek, elkezdték segíteni minket - egy kicsit pénzügyileg, a vízumok megszerzéséhez és a zárak átadásához. E nélkül a segítség nélkül nem mentünk tovább Bilimbainál!

Útközben a Jekatyerinburgi tengerészek gyűléseket tartottak a leszerelésért.

Útvonal hajósok lenyűgöző volt: több mint Chusovaya úsztak a Káma, majd beszállt a Volga, Tsimlyansk tározó, Don, onnan az Azovi-tenger, a Fekete-tengeren át a Boszporusz úszott a Márvány-tenger, a szoroson a Dardanellák - az Égei-tenger, és onnan a Földközi-tenger . Az út, jöttek Törökország, Görögország, Spanyolország, Olaszország és más országokban. Megálltunk Barcelonában.

Az uráli hajósok teljes expedíciója hat évig tartott. De a vízen nem állandóak, hanem megszakításokkal - kora tavasztól késő ősszel. A téli időszakban az Urálok visszatértek Sverdlovszkba, javították a berendezést, amely a következő szakaszra készült.

"Vitorlázás volt, a motorok csak vészhelyzet esetén bekapcsolódtak - a kikötőbe való belépéskor vagy a nagy hajók közelében történő áthaladáskor" - magyarázta Oleg. - A Földközi-tengeren például ilyen hatalmas bélések mennek, csak a csavarjuk alá húzódtak. Mindenki kíváncsi volt, hogy meglát minket - milyen hajó ez? Jönnek hozzánk, és elhagytuk őket. Zárták a szélünket, nem tudtak menekülni a vitorlákról, aztán elindultak a motoron. Abban a napban, végül is, nem volt modern Yamaha, akkor jártak a szovjet "Szél" 6- vagy 8-erős. Nem voltak navigátorok, a csillagok irányították őket, és másképp. Most már egyszerű. A rádió sem volt ott. Mi engedélyt kértünk rádióállomások használatára a csapatok között, de tiltottak minket. Ezért fejlesztettük ábécéinket a lámpákon, és közöltük.

Egy katamaránon négy embert helyeztek el.

Gen. tengerész volt elrendezve egyszerűen - négy óránként két férfi állt az óra, míg a másik két lefeküdt. Suhpaykami evett vagy főzött kerozin kályhák. Katamarán hosszúsága 8-9 méter, és rögzíteni a háromdimenziós merev váz, a közepén a fedélzet közötti felfújható ballon volt sátor és egy árboc egy vitorlás. Egy ilyen szerkezet meglehetősen stabil, de erős vihar még mindig nehéz idők.

- Valahogy erős zivatarba estek. Először megrémültek, azt gondolták, hogy a pokolba ölnek minket, de semmit, senki nem verte meg az áramot - ismerte el a tengerész. - Összekapcsoltuk a két katamaránkat. Sötét, sötét, minden megrepedt. A bátorság, hogy 20 gramm ivott, énekelt dalokat, és átadta ezt a zivatar. Volt különböző helyzet. A tornádó felmászott: hő, nap, a tenger nyugodt, de a szigetek köves, erősen felmelegszik. A helyi vitorlázók figyelmeztettek minket: ne menj közel a parthoz, nos, mi vagyunk ... kíváncsiak, még mindig megközelítve. És egy tornádó tört ki a partról. A víz csak felemelkedik és rohansz felé. Minden, ami nem kapcsolódik egy katamaránhoz, megtörik a vízbe. Két oszlop törött, mert nem volt ideje vitorlájuk levételére. Nagyon fáj, mert a hátsó körmök ragadnak.

A vihar alatt 8-9 méter hullámok voltak. Van egy 8 méteres árboc, és van hullám. Már kezdett küzdeni az életért, nincs idő a félelemre gondolni. Egyszerűen lemosható, de ha a tengerben mosódik, senki sem találja ott. Biztonsági rendszereink voltak, a karabélyt a csövekhez rögzítettük. A feladat - tartani a hajót, hogy ne forduljon, és ne szakadjon el. Az orrát a hullámra helyezi, irányít ... Az első nap megszoktuk a vihart - olyan feszült. A második napon kissé ellazultak, és harmadnapon elkezdtek versenyezni a hullámokon, akik tovább tartanak. A katamaránok könnyűek, felkelsz a hullámra, felkapod a szél, és mint egy hullámvasút, a sebességedet őrültél!

A vihar során meg kellett győződnünk arról, hogy a hullám túlélte senki sem.

De még a nyugodt tengerészek idején sem unatkozni. Többször is behatoltak a határőrökbe. És ahogy Oleg mondta, a legszigorúbbak, amiket találkoztak, orosz katonák voltak a határon. A külföldiek éppen ellenkezőleg, vendégszeretőnek tűntek.

- Mi nem történt meg, miután elfogták az olasz rendőrség. De csak tápláltak bennünket, adtak nekünk vizet, és még a dokumentumokat sem néztük meg. Bocsánatot kértek, hogy nem sok bora van az ilyen vendégeknek, Oleg nevet. - És a miénk valóban elfoglalták - két óra alatt automata puskák alatt feküdtünk a homokban. Azt hitték, kémek vagyunk. Feodosiya-öbölben volt. Elkezdtünk egy palackot leengedni, úgy döntöttünk, hogy bemegyünk az öbölbe, és megjavítjuk, és ez volt a határövezet. Horgonyoztak, a határszalagok kiugrottak minket a homok homlokán.

Az egyik legsúlyosabb eset a Földközi-tengeren történt. Aztán a tengerészek komolyan megijesztették, és most nevetni kezdtek. A vihar elkezdődött a tengeren, a hajó elkezdett felszállni, így a kapitányok úgy döntöttek, hogy bejutnak az öbölbe, és várják a rossz időjárástól. A térképeken azt írta, hogy az öbölben létezik egy NATO-próbatartomány, de az Uráloknak nincs más lehetősége, mint hogy esélyt kapjanak.

- Az öbölbe mentünk, csendben van. Fogantunk és aludtunk, nagyon fáradt. De az éjszaka nagyon sötét volt, nem látok semmit, - mondja Oleg. - Reggel felkelünk, nézd: a strandon tele teherautó, uszály fulladás, repülőgépek miatt repülnek ki a hegy, elkezdenek lőni, az egész felrobban. Ott volt edzésük. Mi intett nekik: „Mit csinálsz Itt vagyunk!” Úgy repült, repült a helikopter körözött is távozott. És a tengeren a vihar, nem mehetünk ki. Szerencsés, hogy bement az öböl néhány halász, a dízelmotor, mi rábeszélte, elvitt minket a kóc, és kihúzta.

A tengerészek erős vihart várták a csendes öblökben. De nem mindig volt biztonságban ott.

- Külföldiek még mindig kíváncsi, „Hogy van az ilyen békák?”, „Orosz Öngyilkosság” hívtak minket. Elmentünk a helyeken, ahol nem voltak Orosz - megosztott Oleg. - Például, a sziget Finikounda Görögország volt az egyetlen orosz 1945-ben fegyverrel. És akkor jöttünk - automatikus fegyverek nélkül. Kihúzták a katamaránjainkat a kezünkben. És amikor elindultunk, minden Finikounda nem alszik, akkor betöltődik a termékek kíséretében. Mielőtt az út, azt tanították, hogyan kell viselkedni külföldön: az egyik nem megy a provokáció nem reagál, ha valami történik, hogy menjen csendben a nagykövetség, hogy ne mondja el senkinek, hogy te vagy az orosz, tanított mindenféle legendák. De kiderült, hogy nem szegi meg a törvényt - és minden rendben lesz.

Egy nagy haditengerészeti expedíciót meg kellett szüntetni, amikor a kommunista szlogenek senki sem vált hasznotlábra. Most a kalandból csak emlékek és képek készültek a régi filmekről.

Balról jobbra: tengerész Valentin Sinelnikov, olasz kommunista feleségével és Yuri Samarin kapitánnyal.