Miközben felmásztam Kilimandzsáró tetejére - és tanácsot adok neked

Szöveg: Ekaterina Konyukhova

A Kilimandzsóron nem lehet elmenni szervezett csoport nélkül, hivatalosan bejegyzett utazási irodákból. Válasszon egy olyan céget, amely már hosszú ideje jelen van a piacon, és rengeteg valódi véleménnyel rendelkezik - természetesen nem a társaság honlapján, hanem az interneten kell keresni. A Google-keresés a kizárólag Afrikában vagy a bolygó minden elérhető csúcsaira emelkedik ki. Barátom, egy hegymászó egy világszerte elismert, Ivan eső (ez a világ első felment a seventhousander Nepál - top Tulagi), azt javasolta, hogy megtalálják azokat a feltételeket, közvetlenül a tanzániai cég. Majdnem egyszerre választottam - kedvezményt adhattak a csoportnak és nekem, mint vezetőnek.

Előzetesen tanulmányozzon minden lehetséges módot a hegymászásra Kilimandzsáróról, előnyeiről és hátrányairól. Számos út van: Lemosho, Marangu, Machame, Rongai és mások. Időben eltérnek az út mentén, a fajok szépsége, a költségek és az életkörülmények a pályán. Én választottam a legnépszerűbb és megfizethető árat - Marangu; az úgynevezett Coca-Cola, mert az összehasonlítható könnyedség a mászás. Ez az egyetlen út, ahol a kunyhókban élnek, nem sátrakban, és a tetejére vezető út még enyhébb. De ő is a leginkább titokzatos: mert az utat öt napig tervezték, csaknem a felét nem érik el a csúcsra - nem azért, mert fáradtak, hanem mert a magasság nem teszi lehetővé. Ha nem mentél fel a 3000 méter feletti hegyekre, ne válasszon kevesebb, mint nyolc napot tartó rövid programot. Kitűnő fizikai edzésed lehet, de nem tudod megjósolni, hogy a szervezet miként fog viselkedni az oxigén éhség feltételeiben.

Mostanáig hűvösnek érzem magam, amikor emlékszem, hogy az oroszlánok büszkesége lassan elhaladt a kocsimmal

Kilimanjaro egy hegy, amely kezdőknek és még az időseknek is elérhető. A szokásos orosz nő, az oktató, Angelina Vorobyova Ulan-Ude-ból, nyolcvanhat év alatt, felmászott Kili tetejére, és elment a Guinness Rekordok Könyvébe. Minden hátizsák hordozhatja a portárokat, szolgáltatásai már szerepelnek a programok költségeiben, és nem menthetők el Tanzánia törvényei szerint. De az utak technikai könnyűsége ellenére, Kiely még mindig csaknem hat ezred, és a csúcsra való utolsó emelkedés és a támadó táborba való visszaesés körülbelül tizenkét órát vesz igénybe. Ezért ha biztosan élvezni szeretné az afrikai hegyvidéki tájat, és nem átok magad egy ilyen ünnep kiválasztásánál, akkor kezdjen felkészülni néhány hónapra - például kocogás.

Mielőtt Tanzániába utazik, be kell oltani a sárgaláz ellen. Ha egy epidemiológiailag veszélyes országból, például Kenyába utazik Tanzániába, akkor az országba való belépéskor nemzetközi oltalmi tanúsítványt kell kérnie. más esetekben az Ön belátása szerint marad. A beoltást elvégeztem - tíz éve működik, és nagyon kényelmes más utakra. Bármely vakcinázási központba fél-kétezer rubelre teheted. Tegye meg ezt előre, legalább tíz nappal az indulás előtt.

Egy másik dolog, amit tudni kell a hegyi betegségről az oxigén éhínséggel kapcsolatos állapot. Mindenki más módon tolerálja, és lehetetlen előre megismerni, hogyan viselkedik a szervezet a magasságban. Elbruson éreztem a betegség jeleit - fejfájást és általános gyengeséget - csak 5000 m tengerszint feletti magasságban és néhány csoporttagunkban - már 2500 méteres tengerszint feletti magasságban. Az utazás előtt inni kezdhet speciális készítményeket, de a legfontosabb dolog helyes akklimatizáció, azaz lassú mászás. Ezért nem javasolom senkit Kilimandzsáróba menni, miközben mentünk: egy rövid utat öt napon belül. Igen, a nyolcnapos utak drágábbak, de mi lehet fontosabb az egészségnél és a jólétnél? Mindenesetre, mielőtt a nagy hegyekre megy, érdemes orvoshoz fordulni.

A tetejére vezető úton több éghajlati övezet mentén váltakozva válogathat, ezért különböző ruhákat kell viselnie - a rövidnadrágtól a kabátokig. Azt tanácsolom, hogy kommunikáljon egy intelligens kereskedővel egy sportboltban, így a legjobb modellek a trekking csizmák, a membrán zakók, a nadrágok, a termikus fehérnemű és a könnyű kabát. Az online áruházakban olcsóbb berendezések találhatók. Ha pénzt szeretne megtakarítani, sok mindent megtudhat az Avito-n, keressen barátait, vagy bérelheti a helyszínen Tanzániában.

Már szerveztem a csoportot az Elbruson, és ezúttal úgy döntöttem, hogy barátok és ismerősök csapatát építem fel. A résztvevők fizikai felkészítése és a hangulata függ a felemelkedés sikerétől, sőt a hegyekben is jó társaságban akar lenni. Ezenkívül egy csoportos kirándulásra is lehetőség van kedvezményre. Keelyen csak négyen gyűltünk össze - én és három férfi. Azt tanácsolom, hogy csatlakozz a kis csoportokhoz: az egyik dolog tíz-tizenöt ember várakozása minden alkalommal, a másik - ha csak három vagy öt van. Ez határozottan megnöveli az esélyét a sikeres emelkedésre, amikor a végső emelkedés felfelé áll.

Kilimandzsáró nem olcsó élmény. A jegyek mindkét irányban ötszáz-nyolcszáz dollárba kerülnek. A hegymászás árai nagyban különbözhetnek a különböző cégeknél, de általában a legrövidebb útra A Marangu legalább egy és fél ezer dollárt igényel személyenként egy legalább hat emberből álló csoportban. Csak a tanzániai állam, a szervező cég hétszáz dollárt fizet, hogy egy külföldi látogathat a Kilimanjaro Nemzeti Park területére a követés idejére.

Elkapta a szervezet, győződjön meg arról, hogy a költség az utazás all inclusive: transzferek, a szállást előtt és után a mászás (két éjszaka), teljes ellátás a pályán ügyfélszolgálatához (idegenvezetők, hordárok, szakács). Afrikában a csúcsa minden csapat tagja van szükség, azok mindig külön kell fizetni a végén az út, és ez egy lenyűgöző mennyiségű 150-350 dollárt fejenként. Ha hozzá szeretné adni itt a szafari költsége (átlagosan 6-700 dollárt két nap), és a költségek Zanzibár (tisztességes szobát a szállodában költségek harminc dollárt egy nap, vacsora átlagos - Tíz-tizenöt dollárt, kirándulások - 20-60 dollár ). Az árak teljesen antidemokratikusak, de ez az összeg teljes egészében benyomást kelt.

A fák között fény tört ki, minél messzebb mentünk, annál zavarosabb lett a csikó, a nedves és ízletes levegő belélegzett, maradék nélkül

A Moshi szállodából való átszállás első napján a Kilimandzsaro Nemzeti Park bejáratánál, 1800 métert meghaladó magasságban vettük fel. Egy időbe telt, hogy regisztráljunk a parkban, de a kikötők azonnal elhagyták a hátizsákunkat, és elmentünk. Egy órával később, meglehetősen könnyedén Philbert vezetésével, elindultunk az esőerdőkön keresztül. A fákon keresztül tört ki a fény, minél messzebb mentünk, annál zavarosabbak lettek a kúszónövények, a nedves és finom levegő szívesen belélegezne, nyom nélkül. Philbert azt mondta, hogy kilenc kilométeres kilométert kell kilencvennyolcszáz méter magas magassággal járni. Ne higgy az útmutatókat, amikor beszélnek a futásteljesítményről! Úgy tűnik, hogy egyszer a Google Térképen számolt egy egyenes útvonalat, és azt írta az összes tablettára. Az út teljesen ellentétes ezen az úton, és minden alkalommal, amikor az út kiderült, hogy hosszabb lesz két vagy akár hat kilométer.

Lelkesen sétáltunk, viccelődtünk, beszélgettünk az útmutatóval, megvizsgáltuk a nagy csigákat az út mentén, és meghallgattuk az erdő hangjait. Úgy érezték, hogy hamarosan esik - hamarosan kaptak esőkabátot, de nem mentettek meg minket egy hatalmas trópusi viharától, jégesővel. A lábak azonnal nyersek voltak és piszkosak voltak a térdre, a sűrű esőkabát alatt levő ruhák nedvesek lettek, de az aktív séta a dombig forró volt. Az éppen kiszáradt úton a vörös színű folyó lett. Végül elértük a második Mandara Hut tábor házát 2720 méter magasságban, és négy embernek egy kis kunyhóba telepítettünk.

A hegyi vacsora elegáns volt. Emlékszem Elbrusra: ez az egyik dolog, hogy főzzük magunkat, és hosszú sáv után követjük a sátrat, egy másik - amikor minden már felkészült az érkezésünkre. És bár a szolgáltatás megkönnyíti az életet a hegyekben, ez nem teszi könnyűvé - ez még mindig kiút a kényelmes zónából. Éjjel mentem, hogy megnézzem a csillagokat - amikor a nyakam megrémült, rájöttem, hogy tíz percig hátradőltem.

A második reggel gyengéd hajnalral, gyors gyakorlatokkal és jóga gyakorlatokkal kezdte a hátat és a vállat. Egy gyors összejövetelen és egy kiadós reggelen, reggel kilenc kilencen elindultunk Mandara Hut-ból. Tegnap hatalmas dzsungel olvadt a szemünk előtt: hatalmas fák helyett apró fák jelentek meg, majd bokrok. Elképesztő, hogy a hegyekben gyorsan változik: az időjárás, a jó közérzet, a hangulat, a természet körül. Az úton kezdtek megjelenni fantasztikus növények - keveréke magas hegyi fák pálmafák, sok vegyes gyógynövények és hegyi növények. Talán a helyzet és a belső állapot gyors változása miatt a hegyekben úgy érzed, hogy igazán élsz.

Azon a napon körülbelül tizenöt kilométert mentünk el, új magasságot (több mint ezer métert) vettünk fel, és a Horombo Hut táborra érkeztünk 3700 méteres tengerszint feletti magasságban. Ott már vártunk meleg vízzel a mosás és a forró kakaó mellett, pattogatott kukoricával és cookie-kkal, amelyek éljenzésre vezettek. Vacsora előtt Philbert javasolta, hogy az akklimatizáció 4000 méter magasságig történjen - ez még háromszáz méterrel magasabb, és tíz kilométer gyalog mindkét irányban. Fáradt voltunk, de úgy döntöttünk, hogy járunk, így másnap könnyebb volt új magasságot venni. A nap végén huszonöt kilométert tettünk meg, és 1300 méteres tengerszint feletti magasságot értünk el.

Harmadik napon a 4700 méteres tengerszint feletti magasságból a Kibo-támadó táborból 3,700 métert kereszteztünk. Az út a Mavenzi vulkán mentén futott, és előtte Kilimandzsáró volt. Ezen a magasságon szinte nincs növényzet, van egy kő sivatag. A hőmérséklet körülbelül hat fok. A legrosszabb érzés az egyik csapat tagjai, Lesch - az egyik megálló felemeljük egy nagy kő, felemelte a lábát, így a sáv trekking botok, és ő egy kicsit megkönnyebbült. A többiek vidámak voltak, az akklimatizáció normálisan megtörtént: azt hiszem, az előkészített előadások részegeskedtek. Azt a közelmúltig nem iszik tablettát, de ha a magassága 4300 méter kellemetlen lüktető fejét, úgy döntött, ideje: egy másik módja, hogy enyhítse a fájdalmat a mi esetünkben nem volt. A célt szolgáló szépség és közelség egy kicsit ellensúlyozza az egészségi állapotot.

A Kibo Hutban szinte semmiféle erő nem volt, ivott teát, elutasították a vacsorát, és délután négy óra tájban lefeküdtünk, időben, hogy visszanyerjük az erőt az utolsó kijárat előtt. Éjjel-nappal tizenegy estére emelkedni kezdett, azaz hét óra múlva. A táborban egy nagy szoba emeletes ággyal és egy csomó emberrel volt a világ minden tájáról: malajziaiak, európaiak, amerikaiak. Rosszul éreztem magam: a tabletták nem működtek, a fej megrepedt, és úgy érezték, hogy a hőmérséklet emelkedik. De az alvó tabletták segítettek elaludni.

Később a hőmérséklet még emelkedett. Körülbelül tíz estig felébredtem, és még mindig aludtam. A riasztást elkaptam: két órát vettem igénybe, hogy elérjem a csúcsot, és nekem sem volt ereje felkelni és sütni a gyógyszert. Lyosha visszatért a szobába: a vezetővel úgy döntöttek, hogy délelőtt három órakor elindulunk. Pihenjen még négy órán át - ez komoly hátrányt jelent ebben a helyzetben. Gyorsan elaludtam, elhajtva azt a gondolatot, hogy a tetején a késői kijárat miatt rossz idő lehet. Tizenegyen alvásom során hallottam, hogy a szoba életre kel: a szomszédaink összegyűltek az emelkedésre, mert minden éjfélkor normális. Továbbra aludtunk.

Nem tudom, mi történt velünk az elmúlt órában. Az volt az érzés, hogy a tudat vagy a lélek hívja azt, amit csak akar, elválik a testtől, és csendben megfigyeli az oldalról

Két éjszaka csengett az ébresztőóra. Szerencsére hő, mintha nem lett volna. Gyorsan összegyűjtöttük, felhoztuk az összes meleg dolgot - napkelte előtt az úton a leghidegebbek közül. Reggeliztünk a tészta-sütőben, átvertünk egy csésze kávét, és most eljött az első pillanat. Reggel három órakor elhagytuk: a fényszóró villanófénye egy kis sárga kört fogott meg, fekete és fekete volt, az ég pedig csillagokkal telt - de most nem volt ránk nézni. Volt egy gondolat a fejemben: "Pole, pole" - a szuahéli azt jelenti, "Csendes, ne rohanj".

Két-három másodpercenként egy kis lépést tettünk, nem volt gondunk - könnyebb meditatív állapotban járni. Mindig szomjas voltam, de a gyakori megállások nagyon fárasztóak és elveszítik a drága erőket. Ezért mindenki az utolsóig várt, amíg az egyik srác azt mondja: "Vízre van szükségünk." Általában én voltam, de azt hiszem, mindenki ezekre a csendes szavakra várt. Egy pillanatra megálltunk egy pár kortyra, és teljes csendben tovább mozdultunk. Nehéz volt beszélni, és semmi sem volt benne - mindenkinek abban a pillanatban volt saját tapasztalata. Túl messze volt a fényes pontok - a fények a lámpák a csoportok, amelyek előttünk.

A nap felkelésével 5.400 méter magasságban új erők jöttek. Megnyílt az öt ezer éves Mavenzi lenyűgöző kilátása - ez a harmadik legmagasabb csúcs Afrikában. De az ideje, hogy megcsodálja a hajnal nem volt: lassan, zigzagging, nagy sziklák szegélyezése, felmentünk az emeletre. Azt mondják, hogy megérted minden másodperc értékét, amikor vonatra vonulsz - a hegyekben ugyanúgy. Bármely extra megállás esetén hiba léphet fel: az idő múlik, az erők véget érnek, és az időjárás nem változik a mi javunkra. Ezért Philbert, a mi útmutatónk, öntudatlanul ráncolta a szemöldökét, amikor újabb megállást kértünk, majd bátorítottuk: "Akuna matata! Egy kicsit marad, mindannyian meg fogunk érni. " Célja, hogy mindannyiunkat csúcsra vigye. Magabiztos volt bennünk, még akkor is, ha valaki gyengeséggel rendelkezett. Alig akartam aludni, a szemem összezáródott, és néha leborzoltam őket, de rángattam, különben eleshetnék.

Volt egy előretekerés, amelyen túl csak az égbolt látható volt - el akartam hinni, hogy a csúcs közeledett, de nem így volt. Az emberek már felébredtek - három órával korábban elhagyták a támadók táborát, és már felfelé mentek. Boldogok voltak, mindenki őszinte és nagyon fáradt mosolyt adott nekünk, és szerencsét kívántak.