A katolikusok könyve a Solovki-n

"Az Úr megnyugtatja a pálmáidat"

Az az elképzelés, zarándoklat Solovki született sokáig, és logikus az új vértanúk adatgyűjtés során. „Meg kell, - azt mondtam magamban, - szükség lenne.” De egy este, a TV bekapcsolása, belebotlottam egy film Szolovki. A képernyőn egy fényes, napos erdő volt, amelyben kereszt volt. Voice-over kifejtette, hogy éppen ez a kereszt titokban szentmisét rabok katolikus papok. Minden este zaklatta bűnbánati gondolatok: körülbelül elhagyott katolikusok magányos kereszt neotpetyh mi testvérek, akiknek a neve villog arctalan vonalak az oldalakon, a könyvek és a számítógép képernyőjén. A domináns érzés volt talán a vágy, hogy jöjjön, és elnézést, mondván: „Itt nem érts félre, meg kell emlékezni, hogy csak őrült életet mindannyian egyszer ..” -, és erre szükség van. Nem tudtam elképzelni, mire van szükségem, de valamit akartam csinálni.

Minden kiderült, hogy nem teljesen igaz: ezeknek a szavaknak a hangszórója nem szólt, mivel ilyen kereszt nem létezik Solovkiben, testvéreink nem hazudtak neotpetymi-ból. De a legfontosabb dolog még mindig fennáll: egyfajta bűntudat és kötelességérzet.

A vonaton az országos gyász napján voltam a robbanások következtében meggyilkoltok miatt. Először kételkedtek abban, hogy érdemes lenne hangosan imádkozni, mégis, az autóban nem vagyunk egyedül. És akkor mi eldöntöttük - miért nem? Miért kell szégyellni vagy félni? Az utastársak szimpatikusan hallgatták, majd néhányan előadták az imakönyvüket és mentálisan csatlakoztak hozzánk. És jó volt. Megérkeztünk Kemba éjfél után. A buszra kerültünk, és a sötétségbe szálltunk - a mólón. Mindenki összpontosított és komoly volt - ez volt az ismeretlen út, vagy hogy mindenki felkészült az ígért nehézségekre.

A dokkoló vár ránk két hajó nem nagyon hasonlít a tengerjáró hajókat. Farm, afrikai megfelelt két spanyol izmos egzotikus mi csoport ezekben az északi vidékeken, fojtott azt mondta: „Ez nem úszni ezen a mosogató!” Véleményem szerint szinte mindenki megosztotta véleményét. De mindannyian elsüllyedtek és leültek. Nem igazán tudom, hogyan kell úszni, és elvileg én szívesebben utazik a szárazföldön. Ezért keresve erkölcsi támogatást, belenéztem a központi kabin és találkoztak intenzív tekintetét. Csak gazdaságok, a kerület a táska mindkét kezét, és a fejére, nem mozdult, készen látszólag elkerülhetetlen vértanúságot. Sóhajtva lementem a hálóhelyiségtől, ahol a nők vannak elhelyezve. Feküdjön le, mentálisan átlapoztam a felhalmozott bűnök becslésekor kilátások esetén a halál, anélkül, gyónás, azt gondoltam, hogy szükséges lenne, hogy figyelmeztesse, hogy valaki, hogy mi nem felejtette idején a hajótörés, és - az alvás. Mint mindenki más a kabinban.

A központi sziget találkozott mindannyian ugyanazzal a sötétséggel és sólymokkal. Reggel 5 órakor érkeztünk a szállodába, és elaludtunk, és emlékeztünk arra, hogy 11 órakor reggelire. A reggelen mindenki majdnem felépült. Majdnem - mert amikor Anya - a szervező életünk és a módszereket, Solovki - mondta a kapitány a hajó ajánlatok vitorlázni Anzere ma, míg az időjárás is jó, valami, hogy hörgött, vagy elsüllyedt. De a rossz időben való vitorlázás esélye még kevésbé kedvezett, és engedelmesen összegyűjtöttük.

Ez a három óra személy szerint szépnek tűnt. Ez elképzelhetetlen volt szép, és az Úr elkápráztassanak alkotások -, hogy kiugrik a vízből pecsét, a razrezvitsya nyáj medúza a tat, a bizarr sziget, mint egy repülő csészealj, lóg a horizonton.

Igen, teljesen véletlenül kiderült, hogy a Kálvária felé való felemelkedésünk a Kereszt Felkelés ünnepén volt. És jó volt.

Az út egyre meredekebb lett. Kevesebb hang szólalt meg a dalokról, és most teljesen csendben voltak. Aztán kinyitotta - Golgotát. Erős szél fújt. Hideg és nedves volt. Elkezdték felkészíteni a tömegeket, telepítették a gyertyákat, anélkül, hogy remélnék, hogy képesek lesznek meggyújtani őket. De amint a fények kitörtek, a szél elapadt és a nap kijött. Az égen állt az átengedésig (és már 19.30-kor volt), majd azonnal felbukkant, és a sötétség ránk hullott. De a gyertyák tovább égtek. Volt még egy dolog: a hátunk mögött laikusok, nem papok, azokon a helyeken, ahol az emberek tömegesen beszéltek, a hegyi hamu levelei kezdtek zörögni. Néhány leveleket hoztunk el Moszkvába.

Az utazás előtt Troitskaya, ahol a katolikus papok őrködtek, nem tudtunk odaérni - ez még 9 km gyalog, már sötét volt, a középső pedig még mindig 3,5-4 óra volt. Nem volt rá esély arra, hogy másnap visszatérek Anzorba. És mi csak hagytunk magunkat egy memória emlékére - végülis visszajövünk.

A csónaktól a hajóig süllyedt a sötétben nem volt szörnyű - a meleg és a kávéfőzés vágyának erõssége, valamint a férfiak erõs kezei csak elhoztak bennünket. Aztán volt forró kávé.

A szállodához 1 órakor érkeztünk. És reggel elment a Kreml - Solovetsky kolostorba. Most itt élnek a szerzetesek, de nem sokan vannak, és az erő elég ahhoz, hogy oltártereket szenteljenek számos templomban - a pusztítás, a vereség közepette. Az ELEPH - Solovetsky Speciális Tábor nyomai - fokozatosan megsemmisülnek. Igen, majdnem elpusztult.

Véletlenül megtaláltuk azt a helyet, ahol a katolikus papok a legnehezebb időszakban börtönben voltak a Közép-ban, amikor a 13. vállalat bűnözőivel együtt álltak. Ez a Savvatievszkij kápolna. Imádkoztunk. Aztán elmentünk a múzeumba. A foglyokról készült fotókkal teli állványokon sétáltunk, és "azok" -ra keresgéltünk. Tatiana Shumova két rokonat talált. Megálltunk a Fedorov és Julia Danzas exarchus portrékán is. És senki más nem talált. Amikor megkérdeztem Brodszkijt, miért, azt válaszolta, hogy van egy múzeum, amelyben mindenki érdekel, és ezt a "saját" -ról tudjuk, mit mondjak másoknak? És keserűen azt gondoltam: "Mit tudunk róluk, kivéve a név, a vezetéknév, a szolgálat helyét".

Ebéd után elmentünk a korábbi közigazgatási épület előtt, amely egyszer úgy döntöttek, hogy előkészítsék az macskakövek terület, amelyre a szállítási kocsik hasznosítani püspökök minden felekezet, köztük a katolikus Boleslav Sloskana. A püspökök többsége - világos - nem volt fiatal és nem volt erős az egészségben. Általánosságban Solovki-nál az értelmetlen kegyetlenség sújtotta. Oké, mit gondol ez az ember kérlelhetetlen és veszélyes ellenség - így csak lőni vele, miért fosztja lábú mankók és rávenni, hogy feltérképezzük a vesztőhelyre? Oké, szükséges, hogy előkészítsék a területet macskakő - így kihasználni a fiatal és erős, ezért az öregek? Mások megfélemlítése? De attól tartanak, hogy a szovjet hatalom barátjaivá válnak? Vagy nem akar barátok nem kell ideológiai támogatói, csupán engedelmes rabszolgák? Úgy tűnik, igen.

Este sokáig ültünk a kandalló mellett, és megbeszéltük, amit tapasztaltunk. Hála Istennek, nem voltam az egyetlen, aki szégyellte az eszméletünket. És felvázoltunk egy cselekvési tervet, saját utat a hazánk és a történelem útjain. Előre - Dél Butovo és Levashovskaya pusztaság, Vladimir központi és Shaniha állomás a Nizhny Novgorod régióban. Solovki - mindenütt voltak.

Másnap kellett mászni Sekirku, a legmagasabb pontja a központi sziget, ahol volt található a büntetés-sejt és amely átutalt halálra, és egy olyan időszakban, amikor a kivégzések még nem elterjedt - ezek nem tekinthetők ilyennek, ha lőttek 15-20 ember - ott voltak és végeztek. Tudtuk, hogy ez lenne a 12-tikilometrovy átmenet a tórendszer a hajók, de valamilyen oknál fogva úgy gondolta, hogy megyünk, hogy vigye őket. De kiderült, hogy magunkra kell állnunk. Sőt, kitalálni, hol a sor, is a saját. (J. Brodsky vitorlázás, természetesen az egyik hajóba, de ez a távolság nem tudott közvetíteni számunkra az utasításokat). A hajó volt szerencsés - egy nő volt ott, aki ismerte a helyet, kezében a lapát mellett azt találtuk, hogy a kártya képes arra, hol úszni. Tehát először mentünk. A hajó, melyet vitorlázás J. Brodsky volt az utolsó, abban az esetben van, hogy valaki felvegye. A hajó a ferencesekkel - kb. Grigory és b. Nicholas - nézett hihetetlenül egzotikus: szomorú, csomagolva egy kendőt Bianca az orr, két hetvenkedő szerzetes az evezőket és a fekete gazdaságban a takarmány - akár fog dobni perzsa hercegnő a vízbe, vagy evangelizálni valakit. És általában 160 km-re az Északi-sarktól, ez a látvány csodálatos volt. Azonban a csónak kb. Stephen is lenyűgöző volt - különösen, amikor kimondta azt, állt az íj: még énekelt egy dalt - és a tiszta sarki Velencében! Vagy talán énekelt, de nem hallottunk más hajón. Amikor 4 órát láttunk egy busz a strandon.

A Sekirki lábánál érkeztünk. Felugrott a csúcsra. Itt van egy templom. Sztálin idején két emeletre oszlott, ahol foglyokat tartottak. Mielőtt a templomot a macskaköves csillagokból lefektetették, most már csak egy halom volt - és mögötte - a szikla szélén (most megfigyelő fedélzet). A szakadék szélén az elítélteket és a templom kapuitól a csillagon keresztül lőtték. Valószínűleg szimbóluma volt annak, hogy az embereket nem ölték meg, a hatóságok megölik. A hóhogászok számára ez könnyebb volt. Imádkoztunk a templomban és a csillag körül - azokról a lövésekről és a lövőkről.

Hogy eljussunk a Herman kápolnájához, ahol megengedhették, hogy a katolikusok számára szolgálják a miseet, nem számítottunk - tudtuk, hogy az erdőben elpusztult és elveszett. De szó szerint az érkezésünkre lehetséges volt megtalálni, és itt - megyünk! A kápolnából csak az alagsor töredékei és a bejárat kő lépése maradt. Itt van ez a kő, és hívta a papokat, hogy építsék ki, ha nem a templom, akkor legalább az oltár Fr. Gregory. Őszintén szólva ez volt a legszebb pillanat az egész zarándoklaton, és talán sok éven át. A négy pap (Nikolai testvér, bár eddig csak a diakónus, de még mindig szinte) - többnyire nem túl fiatal, és nem túl egészséges - elvégezte a munkát, amelyhez választották az útjukat - építették az egyházat. És tudták, hogyan kell ezt csinálni. Szinte néma, koncentráltan, kohézióval. És véleményem szerint nem voltak egyedül ebben a munkában - valaki hatalmas kövekkel viselt velük. Azonban csak az oldalról csodálhattam, és közelebb húzhattam sziklákat és sziklákat. És akkor kezdtünk építeni és telepíteni egy nyír kereszt. Valentina Vasziljevna egy zsebkendőt csípte, és megkötöztük a törzseket. Eve hozta az oltár különlegesen hozott Moszkvából ikon. Yura Brodsky, aki általában imádkozás és tömeg alatt lépett félre, erősítette a keresztet vezeték nélkül. De a legfontosabb dolog még mindig velük volt, az apáinkkal. És általában ez a zarándoklat valami eltört az én anti-clericalism. Aztán volt egy tömeg. Mivel ezekben a napokban a szél meghalt és a nap kijött. Nem emlékszem egy másik ilyen tömegre az életemben - együtt az Úrral és az ő szentjeivel az Ő oltárán és mindannyiunk által teremtett oltár körül.

És éjszaka ismét elakadtunk a hajón és elhagytuk Solovkit. Abszolút nyugalom volt, a tenger nyugodtan csillogott a sötétben, és a hajó útján úszott a medúzta, és a kék csillagok fényében jelent meg. A hajóparancsnok azt mondta: "Az Úr hordozza a kezébe." És igaza volt. Az ő jelenléte és az ő áldása az utat soha nem volt olyan egyértelműen érezhető.

Temetésszolgálatot szerveztünk, amelyben megemlítettük mind a 35 testvérünket. És elindultak az úton. Nagyon szeretnék valamit a búcsújáról a búcsújáról, és egy heather bokust ástam. Igaz, néhány járőr szidalmazott engem (teljesen helyesen), és megkérdezte, hogy a heather nem növekszik a külvárosokban. - Nem, ez - nem - feleltem teljesen őszintén. Most minden reggel reményt és nyugtalanságot néznek egy kis bokorra - megszokni vagy nem.

És a vonaton is számoltam a közelgő üzleti tevékenységről: Troitskaya utazásába, gyűjteményekbe és anyagokba a múzeumba, hogy rendezzék Herman kápolnáját, hogy emléktáblát készítsen Sandormohban. És ami a legfontosabb, ne feledd. Ne feledd! Moszkva nagyon hideg és ideges volt. Hiányunk alatt új robbanásokat hallottak. Ott, a mi Solovki, a vér és a fájdalom emelkedett egy csodát a szépség és a fény. Ott - arany erdők és bizarr labirintusok a tavak, vannak csillagok medúza és kíváncsi pecsétek. Ott van az Úr és szentjei. Természetesen mindenütt vannak, de tényleg szükség van rengeteg vérre, hogy túlélje a fájdalom robbanásait, hogy nyilvánvalóvá váljon.