Michael Lermontov az idõk hõse 5. oldal

A szurkolók a kanyargós úton haladtak a Gud-hegy felé; hátulról sétáltunk, és a kerekek alatt köveket raktak, amikor a lovak kimerültek; Úgy tűnt, az út vezetett a mennybe, mert mint a szem ellát, ő felállt, és végül eltűnt a felhőben, hogy az éjszaka előtt pihent tetején Mount Hood-, mint egy sólyom, várja áldozatát; a hó a lábunk alatt csapódott; a levegő olyan ritka lett, hogy fájni kezdett lélegezni; vér folyamatosan rohan a fejét, de az összes, hogy néhány örömteli érzés átterjed az ereimben, és Maine volt valami szórakoztató, annyira magasan a világ: egy érzés baba, bevallom, de távol a feltételeket a társadalom és a közeledő a természethez, akaratlanul gyermekessé válunk; az összes megszerzett esik távol a lélek, és ez történik megint egy ilyen egykor, és jobb, soha többé. Aki történt, mint én, hogy vándorol át a sivatagi hegyek és hosszú ideig, hogy vizsgálja meg a bizarr oyurazy, és nyelni az életet adó levegő ömlött a szakadékok, a tanfolyam meg fogja érteni a vágyam pegedat, rasskazatt felhívni a varázslatos képeket. Itt végre megmásztuk a hegyet, Hood, megállt, és visszanézett rá lógott egy szürke felhő, és hideg levegőt azzal fenyegetőzött, hogy lezárja a vihar; de a keleti volt minden olyan egyértelmű és arany, hogy mi, vagyis én és a kapitány teljesen megfeledkezett róla. Ja, és a kapitány: a szívét az egyszerű értelemben szépségét és nagyságát a természet erősebb, élve, mint százszor több, mint nekünk, lelkes mesemondók szavakkal és papíron.

- Azt hiszem, megszokták ezeket a csodálatos képeket? Mondtam neki.

- Igen, és a golyók sípolásához használhatod, vagyis használhatod az akaratlan szívverést.

- Épp ellenkezőleg, hallottam, hogy más régi harcosok számára ez a zene még kellemesebb is.

- Persze, ha tetszik, kedves; csak azért, mert a szív erősebb. Nézd - tette hozzá, és keleti irányába mutatott: "milyen föld!"

És persze, alig van ilyen olyan panoráma, ahol még mindig látom: alatta állunk a Koishura-völgyben, melyet Aragva és egy másik folyó keresztezött, mint két ezüst szál; egy kékes köd csúszott át rajta, és elmenekült a szomszédos szorosoktól a reggeli meleg sugaraktól; jobbra és balra, a hegyek hegyei, egymás fölött, metszve, nyújtva, hófödte, cserje; távolban ugyanazok a szurdokok, de legalább két, egymáshoz hasonló szikla - és ezek a hó olyan fényesen, olyan fényesen égett, hogy Tat örökké éljen; A nap úgy tűnt, hogy a sötétkék hegy mögül jön, amelyet csak a szokásos szem különböztethet meg a thundercloudtól; de a nap folyamán véres zenekar volt, amelyen a barátom különös figyelmet szentelt. - Mondtam - mondta -, hogy ma az idő lesz, és sietnünk kell, vagy talán megtalálja Krestova utcán. - kiáltotta a kocsisoknak.

Ültetett kolesv lánc a fék helyett, így nem tekeredik, vettünk posch ló, kantár és ereszkedni kezdett; jobbra volt a szikla, elhagyta a szakadék, hogy az egész falu oszétok élő mélyére, úgy tűnt, hogy lenyelni egy fészket; I megborzongott a gondolatra, hogy gyakran itt az éjszaka közepén, ezen az úton, ahol két kocsi nem tudta átadni egymásnak, néhány futár tízszer egy év eltelt anélkül, hogy az ő rázkódás kocsi. Egyik taxisok egy orosz paraszt yaroslavchky másik oszét oszétok által vezetett csoport uzztsy minden lehetséges óvintézkedést előre otpryagshi unosnyh - és a mi gondatlan nyúl nem is leszállt a helyet! Amikor elmondtam neki, észrevette, hogy látta, hogy az előny, bár a bőröndöm, amiért nem akar mászni a mélységbe, azt válaszolta: „És, uram, Isten is úgy akarja, nem rosszabb, mint a doedem: mert nem vagyunk az első alkalommal” - és igaza volt: mi nem sikerült elérni, de a vasút még mindig vezetett, és ha minden ember beszélt többet, látta volna, hogy az élet nem éri meg neki annyira érdekel.

De talán tudni akarod Béla történetének végét? Először nem egy történetet írok, hanem utazási jegyzeteket; ezért nem kényszeríthetem a kapitány kapitányát, hogy mondja el, mielőtt elkezdte mondani az igazat. Na várjunk csak egy percet, vagy ha úgy tetszik, viszont egy pár oldalt, de nem tanácsolom ezt, mert átlépte a Kereszt-hegy (vagy ahogy ők hívták tudós Gaibov, Le Mont Saint-Christophe) méltó a kíváncsiság. Tehát leereszkedtünk a Jó-hegyről az Ördög-völgybe. Ez a romantikus név! Akkor már látni a fészket a gonosz lelket megközelíthetetlen sziklák - ott volt: a neve az Ördög-völgy származik a „pokol” szó helyett a „pokol”, mert itt volt, amikor a határ Grúziával. Ez a völgy elöntötte a hó sodródik, ami emlékeztetett elég élénken Szaratov, Tambov és más szép helyeken hazánk.

- Itt van a Kereszt! - mondta a kapitány, miközben az Ördög völgyébe mentünk, és a hófödte üregre mutatott. a tetején egy kő kereszt keresztezett fekete, és múlt ez egy alig észrevehető út, amelyen csak akkor mennek keresztül, ha az oldal hóborította; a kabinosok bejelentették, hogy még nem történt összeomlás, és a lovak megmentése vezetett minket. A turnön öt oszétot ismerhettünk meg; felajánlották nekünk szolgáltatásainkat, és a kerekekhez ragaszkodva kiabáltunk a kocsijukon, és támogattuk. És biztos, hogy az út veszélyes: a fejünk felett lógó, jobbra felfüggesztett hólyagok készen állnak, úgy tűnik, a szél első csapásánál megtörik a szakadék; a keskeny utat részben hó borította, máshol a lábak alatt esett, másokban a napfény és az éjszakai fagy hatása miatt jéggé változott, így nehéz volt az utat, a lovak esnek; balra balra egy mély szakadék volt, ahol a patak hengeredett, majd a jeges kéreg alatt rejtőzködött, majd a fekete köveken habosulva ugrott. Két órakor alig lehetett átkelni a Cross Hill-en - két verset két óra alatt! Eközben a felhők leereszkedtek, jégeső és hó esett; a szél, a szakadékok szétzúzódott, zúgolódott, mint egy Nightingale a rabló, és hamarosan egy kőkereszt eltűnt a ködben, melynek hulláma egy vastagabb és keskenyebb keletről futott. By the way, van egy furcsa, de közös legenda a keresztről, mintha Peter Péter császár elhatározta volna, átmegy a Kaukázuson; de először Péter csak Dagesztánban volt, másodszor pedig a nagy betűkkel írt kereszten, hogy Ermolov parancsára, nevezetesen 1824-ben került sorra. De a felirat, annak ellenére, hogy a felirat szerepel, annyira elcsendesedik, hogy valójában nem tudod, mire gondolsz, különösen azért, mert nem vagyunk hittek a feliratokban.

Meg kellett lemenni újabb öt mérföldre a jeges sziklák és kemencék hó hogy elérje az állomás Kobi. A lovak kimerültek, lehűtöttünk; A hóvihar egyre erõsebb és erõsebb, mint a hazánk, az északi; csak a vad dallamok voltak szomorúbbak, melankolikusabbak. „És te, Exile - gondoltam -, sír az ő széles, Razdolnaya szikeseknél Van hová forduljon hideg szárnyak, de itt fülledt és zsúfolt, mint a sas, akik sírnak veri a rácsnak az ő vasketrecébe!”.

- Ez rossz! - mondta a személyzet kapitánya; - nézd, mindenhol nem látsz semmit, csak ködöt és havat; és nézzétek meg, hogy a mélységbe esünk, vagy ülünk egy nyomornegyedben, és alacsonyabb a tea, Bajdara így játszott, és nem is fogsz mozogni. Ez Ázsia az enyém! hogy az emberek, a folyók - semmilyen módon nem támaszkodhatnak rá!

A fülkék kiabáltak és kiabálták a lovakat, amelyek horkantottak, pihentek, és nem akartak elállni az útból, a ostorok ékesszólása ellenére.

- Tiszteletreméltó - mondta végül -, ma nem fogunk eljutni Kobe-ba; Ne rendeljen, miközben tudsz balra fordulni? Van valami a dőlésszögben - jobb, sakli: mindig van ott, amikor az utazók megállnak az időben; azt mondják, hogy tartják, ha vodkára teszik - tette hozzá, és rámutatott az oszétra.

- Tudom, testvér, tudom nélküled! - mondta a kapitány kapitány, "azok a vadállatok!" boldogok a ponty, a szakadás a vodka.

- Ugyanakkor bevallom, - mondtam -, hogy nélkülük rosszabb lenne számunkra.

- Rendben van, rendben van - motyogta -, ezek az én vezetõm! érzékelik, hol lehet használni, mintha nem találnának út nélkülük.

Így hát balra fordultunk, és valahogy, sok baj után, két kavicsból álló, keskeny kavicsból és macskakövesekből álló, ugyanazon fal körülvett, gyenge menedéket tettünk. A rongyos házigazdák szívesen elfogadtak minket. Később megtudtam, hogy a kormány fizet, és táplálja őket azzal a feltétellel, hogy elfogadják a viharban elfogott utasokat.

- Minden a jobb! - mondta a tűz mellett ülve - most elmondja nekem a történetét Béla; Biztos vagyok benne, hogy nem ér véget.

- És miért vagy benne biztos? - válaszolta a kapitány, szomorúan mosolyogva.

- Mert nem a dolgok sorrendjében van: ami szokatlan módon kezdődött, akkor is véget kell vetni.

- Végtére is, jól találgattad.

- Jó, ha örülsz, de nekem annyira szomorú, ahogy emlékszem. Szép lány volt ez a Béla! Végre annyira hozzászoktam hozzá, mint a lányomhoz, és ő szeretett. El kell mondanom neked, hogy nincs családom: kb. Tizenkét éve nem kaptam hírt az apámról és az anyámról, de nem hiszem, hogy a feleségem korábban felbukkant, így most tudod, és nem szembesülsz; Örültem, hogy találtam valakit, aki kényeztesse magát. Énekelt nekünk, vagy táncot lezginka. És táncosként! Láttam a gubernia fiatal hölgyeimet, egyszer és Moszkvában egy nemes gyűlésen, körülbelül húsz évvel ezelőtt - csak nekik! Ez elég. Grigory Alexandrovics öltözött, mint egy baba, ápolt és ápolt; és ő olyan szép számunkra, hogy ez egy csoda; Az arca és a keze egy sárgásbarna hullott ki, és az arcán kitört az arca. Ó, mi volt, homoszexuális volt, és mindenütt, a csaló, viccelődött. Isten megbocsássa neki.

- És mi volt, amikor bejelentette az apja halálát?

- Ezt távol tartottuk tőle, amíg megszokta a helyzetét; és amikor azt mondták, körülbelül két napig kiáltott, majd elfelejtette.

Négy hónap telt el. Grigory Alexandrovich, én úgy tűnik, beszélt, szenvedélyesen szerette a vadászatot: előfordult, hogy vaddisznókkal vagy kecskékkel lemosta az erdőbe - és akkor legalább a kastélyok mögött hagyta. Itt azonban megnézem, újra elgondolkodott, séta a szobát, kezét visszahajítva; Aztán egyszer, anélkül, hogy senkinek elmondta volna, elindult lőni - az egész reggel elveszett; újra és újra, egyre gyakrabban.